Claddagh

Kom nu under kvällskvisten underfund med att jag inte har visat er ringen jag köpte i Dublin! Så här kommer en bild:

Den kallas för "Claddagh ring" Claddagh betyder ungefär "stenig strand", den kommer ursprungligen därifrån. Det som är speciellt med ringen är att den betyder olika saker beroende på hur du bär den. Om du bär den på höger hand med hjärtat mot dig så tillhör ditt hjärta någon annan, om hjärtat är riktat utåt så betyder det att man letar efter kärlek. Vissa använder även detta som förlovnings och giftemåls ringar,(förlovning=hjärtat utåt, gift=hjärtat inåt) men då sitter de på vänsterhanden istället. På ringen är det ett par händer som håller ett hjärta med en krona på, det symboliserar i princip "Med denna ring ger jag dig mitt hjärta och med det min lojalitet". Kul minne vi fixade oss Elin!

My ring I bought in Dublin. It's called a Claddagh ring. Claddagh means "the stoney beach". The special thing about it is that it means different things depending on how you're wearing it. If you wear it on your right hand with the heart pointed towards you your heart belongs to someone, but if you wear it with the heart pointed away from you you're looking for love. Some people use this as an engagement or wedding ring, but then you wear it on the left hand. The symbols on the ring are a pair of hands, holding a heart, with a crown on top of it. It means something like "with this ring I give you my heart and with it my loyalty". Nice memory we got us there Elin!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0